الثلاثاء، 14 مارس 2017

ريادة الأعمال وإنشاء المشروع

اتكلمت في المقال الخامس عن أول فعل لازم تأخذه لبناء عمل ريادي خاص بيك
واتكلمت عن الخطوات التمهيدية  😊
ومعادنا النهاردة بإذن الله نتكلم عن ثاني عمل لازم نشرع فيه بعد الخطوات التمهيدية
ألا وهي :
🍀 صنع القرار : تاني خطوة في إنشاء العمل الريادي الخاص بك
بعد ما حضرتك عملت أول خطوة ( التمهيدية ) وهي البحث عن الفرص وحددت الفرصة
أ والفكرة اللي أنت حابب تنفذها على أرض الواقع وجمعت عنها كل المعلومات المطلوبة
لازم حضرتك تبدأ تضع قرارت تسهل عليك بناء الشركة ووضع اللبنات الأولى
للمشروع =D
زي مثلا :
- هتشتغل لوحدك ولا هيكون معاك فريق عمل ريادي لديهم نفس الشغف لتحقيق ما
تريده وتأسس له  ^_^
- هل العمل اللي هتبدأه دا محتاج تراخيص ولا لأ وهل محتاج مكان زي مثلا محل
في مكان مكان  ^_^
- مين الشركاء الرئيسيون اللي هيساعدوك في مشروعك دا  ^_^
- هتحتاج فلوس وتمويل ولا لأ ,, ولازم تحدد أنت هتحصل على الفلوس اللي  ^_^
محتاجها دي منين ( لو مشروعك محتاج فلوس )
- تحدد المعالم الرئيسية للشركة أو المشروع بتاعك دا  ^_^
- هل مشروعك ربحي ولا مجتمعي ^_^ ... يتبع 



هناك تعليق واحد:

  1. أنا تارا عمر ، أعيش حاليًا في بيلاروسيا. أنا أرملة في الوقت الحالي ولدي أربعة أطفال ، وقد كنت عالقًا في وضع مالي بسبب جائحة عالمي وكنت بحاجة إلى إعادة تمويل ودفع فواتيري. حاولت البحث عن قروض من مختلف شركات الإقراض الخاصة والشركات ولكن لم تنجح أبدًا ، ورفضت معظم البنوك ائتماني. ولكن كما شاء الله ، تعرفت على رجل الله موظف قرض يعمل مع مجموعة من المستثمرين الراغبين في تمويل أي مشروع بمعدل 2٪ في المقابل منحني السيد بنيامين لي قرضًا بقيمة 150.000.00 دولارًا أمريكيًا و اليوم أنا صاحب عمل وأولادي في حالة جيدة في الوقت الحالي ، إذا كان يجب عليك الاتصال بأي شركة فيما يتعلق بتأمين قرض دون ضغوط ، ولا فحص ائتماني ، ولا يوجد موقّع مشارك مع معدل فائدة 2 ٪ فقط وخطط وجدول سداد أفضل ، يرجى الاتصال بالسيدة بنيامين لي (247officedept@gmail.com). إنه لا يعرف أنني أفعل ذلك ، لكنني سعيد جدًا الآن وقررت السماح للناس بمعرفة المزيد عنه وأريد أيضًا أن يباركه الله أكثر. يمكنك الاتصال به من خلال تطبيق whats: + 1-989-394-3740. .

    ردحذف